4 januari - Suzi Quatro

Namn: Susan Kay Quatro
Född: 1950
Genre: Hårdrock, glamrock, cockrock
Instrument: Elbas, Sång, Piano, Trummor
Fun fact: I USA är Quatro kanske mest känd för sin roll som basisten Leather Tuscadero i TV-serien Happy Days
Linn tipsar: Hennes framträdande med låten "Glad all over" från 1981. Det är något med hennes energi som jag bara älskar i denna video!
Hedda tipsar: Ett playback framträdande av 48 crash när hennes mikrofon trillar ner och hon ändå måste hålla upp showen. Bra låt och härlig Suzi!
Suzi Quatro - "I held my own"
Med sin svarta läderjumpsuit och bas blev Suzi Quatro en av de första kvinnliga superstjärnorna inom rockvärlden. Hennes låtar Can the Can, 48 crash och Devil Gate Drive var stora hits 1973 och sålde över en miljon exemplar var.
Suzi Quatro växte upp i Detroit med 4 syskon som alla lärde sig olika instrument. Suzi spelade först klassiskt piano och trummor innan hon vid 14 års ålder lärde sig själv spela bas och sjunga. När hon var 15 bildade hon och hennes syster Patti, som då var 17, bandet 'Suzi and the pleasure seekers'. De gav ut sin första skiva 1965 och 1968 blev de ett av de första kvinnliga bandet att skriva kontrakt med ett stort skivbolag, Mercury records. Bandet turnerade över hela USA och även Vietnam. 1971 blev Suzi signad av producenten Mickie Most och lämnade gruppen för att starta sin egen solokarriär.
När hennes karriär tog fart fick Suzi ofta kritiken att hon var formad av män, och det tyckte hon var skitsnack. "The style in 'Can The Can' was me. I didn't have a role model, there were never any serious female musicians to model myself on - I only had my own instincts to go by." Suzi hade skrikit sina låtar sen hon började sjunga och hon ville själv att hon skulle ha läder på scen, och dessa två saker har blivit hennes mest ikoniska. Hon säger själv att Mickie Most hjälpte henne nå sin fulla potential.
Suzi Quatros framgång gav ett nytt sätt att se på kvinnor inom musik, och det har hon pratat om själv. "Initially it opened up a lot of doors after I burst on the scene. It broke the taboo of women being taken seriously." "I was totally unique. A one-off. I was a female playing a serious bass and leading a band of boys in a male dominated industry. In other words, I held my own."